Podkarpacie szykuje się na kolejny, istotny krok w rozbudowie swojej infrastruktury drogowej. Firma Polaqua Sp. z o.o., działając w imieniu GDDKiA, złożyła wniosek do Wojewody podkarpackiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na inwestycję drogową (ZRID) dla odcinka Dukla-Barwinek. To ogromny krok naprzód, który może wpłynąć pozytywnie na komunikację w regionie.
Planowany Rozwój
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace na tym odcinku S19 mają ruszyć w drugiej połowie 2024 roku, a zakończenie projektu przewidziane jest do maja 2027 r. Projekt obejmuje budowę nowej drogi ekspresowej o długości 18,2 km, wraz z węzłem drogowym w Barwinku. Ponadto, istniejące drogi kolidujące z trasą S19 zostaną poddane przebudowie, co z pewnością wpłynie na poprawę infrastruktury komunikacyjnej w regionie.
Trudności i Wyzwania
Należy jednak podkreślić, że odcinek między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją, co stanowi swoiste wyzwanie. Dodatkowo, z uwagi na trudne warunki geologiczne i środowiskowe, jest to jedno z bardziej wymagających miejsc pod względem budowy drogi ekspresowej S19. Jednak, dzięki zaangażowaniu firmy Polaqua, nadchodzące lata mogą przynieść pozytywne zmiany dla podróżujących w tym obszarze.
Obiekty Inżynierskie i Parametry Drogi
W ramach projektu przewiduje się budowę imponującej liczby obiektów inżynierskich, w tym mostów, estakad, wiaduktów, przejść dla zwierząt i przejazdów pod S19. Parametry drogi obejmują klasę S, dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, szerokość pasa ruchu 3,5 m oraz brak pasa awaryjnego – zamiast tego, planowane są zatoki awaryjne o szerokości 2,5 m. To wszystko przy obciążeniu wynoszącym 115 kN/oś.
Perspektywy dla Podróżujących
Dla mieszkańców i podróżujących przez podkarpacie to obiecujący sygnał. Rozwinięcie infrastruktury drogowej S19 ma potencjał znacząco ułatwić i przyspieszyć podróże między poszczególnymi miejscowościami. Znaczna część odcinków już jest w trakcie budowy, w tym niezwykle imponujący tunel między Rzeszowem Południe a Babicą, który ma ponad 2 kilometry długości.
Jednakże, należy pamiętać o dwóch odcinkach tunelowych między Jawornikiem a Domaradzem, które obecnie pozostają na etapie wyboru wykonawcy. Działania te są jednak jednym z elementów kompleksowego planu rozwoju infrastruktury drogowej regionu.
Podsumowanie
Warto śledzić rozwój tego ambitnego projektu drogowego na podkarpaciu. Realizacja odcinka Dukla -Barwinek przyniesie nie tylko nowoczesną infrastrukturę drogową, ale również pozytywne zmiany w komunikacji i mobilności mieszkańców naszego malowniczego regionu. Oczekujemy z niecierpliwością na kolejne informacje dotyczące postępu prac i daty otwarcia nowej drogi, która może stać się istotnym czynnikiem napędzającym rozwój podkarpacia.